OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

Škrtiace sania

Chcem Vás upozorniť, že toto nie je žiadny návod popisujúci úpravu. Je to len upresnenie funkcie klapky, ktorej funkcia veľa ľuďom nie je jasná. Ak budete túto úpravu chcieť realizovať, tak čítajte, čítajte!.

Obr. č 1 - rez klapkou.

Škrtiace, čiže jazýčkové sania je dnes štandardný postup pri ladení motora.

Klapka má tú vlastnosť, že je priechodná iba jedným smerom. U 2t motorov, ktoré sajú piestom (respektíve jeho pohybom hore a následným otvorením sacieho kanála) sa prejavuje neblahá vlastnosť. Pohybom piestu navrch sa nasáva zmes do priestoru kľukovky, ale pri spätnom pohybe dole sa jej časť vráti stále otvoreným sacím kanálom späť (to ide dobre vidieť na obrázku č 2). Tým sa zhoršuje plnenie motora, zvyšuje sa spotreba a klesá výkon.

Asi najlepším riešením je použiť klapku, ktorá spätnému pohybu zabráni.

Obr. č 2 - vrátení časti zmesi späť u motora bez klapky.

Vďaka klapke sa dá motor upravovať ďalej. Vďaka tomu, že neprepúšťa zmes späť, sa dá využiť sací kanál ako ďalší prepúšťací kanál. Keď sa piest blíži k hornej úvrati a saje do priestoru pod kľukovky, tak sú prídavné prepúšťacie okienka uzavreté. Pri pohybe dole sa tieto okienka otvárajú a cez okienko v piestu sa z priestoru pod piestom dostáva ďalšie zmes touto cestou do spaľovacieho priestoru (dobre viditeľné na obrázku č 3).

Obr. č 3 - sací kanál využitý ako prídavný prepúšťací kanál.

Ďalšia možnosť využitia klapky je sanie do kľukovej skrine priamo. Sania sa teda nesprostredkúva piestom, ale je prevedené priamo.

Fantázii sa medze nekladú, ale nič nie je tak jednoduché, ako by mohlo vyzerať, preto sa do žiadnych úprav "len tak" radšej nepúšťajte. Chce to poznať veľa vzťahov a je to veľa výpočtov.